![]() |
DE LANGE WEG Aan het begin van zijn openbare optreden wordt Jezus onmiddellijk geconfronteerd met de macht van het kwaad. De schikking, Er staan 2 bogen, en onder de bogen ligt geel zand. |
![]() |
Mozes en Elia, Op de berg worstelt Jezus met de dingen waar Hij als een berg tegenop ziet. Veertig is lang. Te lang eigenlijk. Dan heb je een ander nodig. Liefst iemand met woestijnervaring. Uitleg van de schikking; |
![]() |
Jezus zei tegen haar:‘Ik ben het, degene die met u spreekt’. In het Johannesevangelie is deze vrouw aan de bron de eerste die mag horen wie Jezus is. De schikking: |
![]() |
De man die blind geweest was zei: De schikking Meditatieve tekst: |
Niet alleen in Jezus’ verre voorgeslachten rommelt het, ook rond zijn eigen geboorte. |
Vandaag het verhaal van de 1ste vrouw ( van de vier) van dit Kerstprojekt. Batseba, de vrouw van Uria. Ze is knap, en krijgt te maken met misbruik, moord en plotseling leed. Een pijnlijk, herkenbaar verhaal #MeToo. Toch geeft God haar een nieuwe wending en maakt haar voor Hem van betekenis. Hoe hoopvol is dat! De paarse heidebloemen zijn de kleur van de rouw, Batseba verloor haar man. Geel is een koninklijke kleur. Koning David nam Batseba tot zijn vrouw. Jong is zij, mooi, in paarse rouw aan de koninklijke tafel. |
![]() |
Geloof in Gods liefde Ruth, de buitenstaander Over buitenstaanders zijn we meestal politiek correct, maar misschien wens je jezelf of je kind in je hart liever iemand uit je eigen groep toe. Dan weet je een beetje wat voor vlees je in de kuip hebt, toch? Stuurde Naomi daarom ook haar schoondochters aan de grens weer terug naar hun eigen land? Ruth gaat echter inhoudelijk tegen Naomi, haar verbitterde schoonmoeder, in: ze begint over haar geloof in die bijzondere God van Israël. Dat geloof zit diep. Ze gaat ervoor. Dit geeft haar vleugels in haar nieuwe omgeving, gehoorzaamheid en een enorm doorzettingsvermogen. Ze krijgt de ruimte en wordt gezien. Dan blijkt ze zelfs met haar liefde meer waard dan duizend zonen. Zo geeft God Ruth, die buitenstaander, een plek in zijn familie. Reis naar het onbekende pijn om het vertrouwde Genadebrood Aan Boaz’ tafel. |
![]() |
Vergeving en bevrijding Rachab, de hoer De Malusappeltjes, bottels en hulsbessen. |
![]() |
God met ons Mattheüs laat duidelijk zien dat Jezus niet naar deze wereld kwam om blije mensen nog blijer te maken, maar om dicht bij mensen in ellende te zijn. Dat laat ook het familiedrama van Tamar zien. De schoonvader van Tamar komt zijn beloften niet na waardoor ze, naast haar rouw, ook nog langdurig in hopeloze eenzaamheid wegzakt. Door een list raakt ze toch zwanger. In tegenstelling tot Juda schaamt Jezus zich niet voor haar ellende maar verbindt zich met haar als de Immanuel, de God met ons. Dat is kerst. Juda herkende haar en zei: “Niet zij is schuldig, maar ik, want ik heb haar niet aan mijn zoon Sela tot vrouw gegeven.” Uitleg bloemstuk: |
![]() |
![]() |
Aan de basis is de aarde gesymboliseerd met mos, stenen en takken. Onder de aarde het blad van de vingerplant, als symbool van Gods liefde voor de aarde. De Gerbera’s staan voor de 11 apostelen omhoog kijkend naar de hemel. Een witte roos in een wolk van gipskruid symboliseert Christus. |