 |
De kernwoorden zijn : beproeving, keuze, Gods Woord
De eerste zondag in de lijdenstijd gaat traditiegetrouw over de verzoekingen in de woestijn. Jezus wordt uit alle macht aangevallen door zijn tegenstander, de grote beduvelaar en leugenaar vanaf het begin. 'Het kan ook anders, je hoeft niet per se de weg van het kruis te gaan', lijkt hij te zeggen. Macht, roem, snel succes: zo kan het ook. Jezus zegt nee. Met een beroep op Gods woord, op Gods beloften. De duivel moet wel alles uit de kast halen, de hele wereld: hier staat veel op het spel. Bij ons heeft hij meestal minder nodig om ons van het rechte pad en onze roeping af te brengen. Het is een spannende tweesprong, Jezus kiest de weg van de Vader, de weg van zijn roeping: op weg naar nieuw leven in overvloed voor heel deze wereld.
De schikking
Vanaf deze eerste zondag gebruiken we aarde. Het kruis ligt op de aarde, schuin naar boven. De lijnen van het kruis worden versterkt door rode takken verticaal en groene takken horizontaal op het kruis te binden. De takken symboliseren de tweesprong, rode takken symboliseren de verbinding met het goddelijke, de groene takken symboliseren de verbinding met het leven op aarde. Groen is de kleur van de toekomst
Woorden bij de schikking
Rode takken verbinden door het genadekruis de groene takken van de toekomst
|
 |
2e lijdenszondag
Kernwoorden: glorie, licht, Jezus
Jezus in het licht. Vandaag staat de verheerlijking op de berg centraal. De leerlingen zijn getuige van de glorie van God, stralend wit licht : de verschijning van Mozes en Elia. Het is allemaal bedoeld als een bemoediging onderweg. Vanuit deze glorie gaat de weg naar beneden, naar het kruis. De leerlingen worden intussen nogmaals herinnerd aan wie Jezus is: mijn Zoon, mijn uitverkorene, luister naar Hem!
Uitleg schikking
Het kruis is iets meer naar boven geschoven. Op de aarde staan 3 witte hyacinten ( verwijzing naar Jezus, Mozes en Elia), symbool van de heerlijkheid van God
|
 |
3e lijdenszondag
Kernwoorden : genade, geduld
Hoe zit het met het lijden en het ongeluk en de onderdrukking, alles wat mensen overkomt? Is dat straf op de zonde? Denken jullie dat? vraagt Jezus Jezus geeft geen gemakkelijk antwoord op die vraag. Hij zegt niet: die mensen waren onschuldig, net als jullie. Zijn antwoord is eerder : àlle mensen staan schuldig tegenover God, jullie net zo goed. We schieten tekort. Meteen daarop verteld Hij de gelijkenis van de vijgeboom die maar geen vrucht draagt. En het geduld van de wijngaardenier: geef de vijgeboom een kans. God is genadig en geduldig. Intussen worden wij opgeroepen tot inkeer/bekering en vruchtdragen. Het is niet onverschillig hoe wij kiezen en leven.
De schikking
Het kruis ligt weer iets hoger op de aardbol. Een tak zonder vruchten staat naast het kruis om de boodschap 'we schieten tekort' te versterken. Rode takken versterken de lijnen van het kruis en benadrukken het geduld en de genade van God.
Woorden bij de schikking
Tak zonder vrucht kale tak met de belofte voor leven geduldig wachten
|
 |
4e lijdenszondag
Kernwoorden : feest, verloren en gevonden, uitnodiging
De gelijkenis van de verloren zoon staat in een rijtje van drie : over honderd schapen, tien penningen en twee zonen. Bij de schapen en de penningen wordt actief gezocht naar wat verloren is, bij de zoon niet. De zoon gaat, en de vader laat hem gaan. Er is wel voorgesteld om deze gelijkenis 'de gelijkenis van de wachtende vader' te noemen. de vader wacht, actief, op de uitkijk, want hij ziet de zoon al van verre komen. Deze wordt met vreugde binnengehaald. De oudste zoon, die niet blij is, blijft buitenstaan. Wie is hier nu precies verloren? Jezus vertelt deze gelijkenissen aan de farizeeen en de schriftgeleerden die buiten mopperen als Jezus eet met tollenaars en zondaars. Zij zijn als de oudste zoon die buitenstaat, maar net zo goed als de jongste die van harte welkom is bij de vader. We weten de afloop niet. De uitnodiging is er wel: kom, vier feest, wees blij: je broer is 'als nieuw'!
De schikking
Het kruis ligt weer iets hoger op de aardbol. Rond de aardbol staan vergeet-mij-nietjes: om de zoon die wegging niet te vergeten en ook de zoon die thuisbleef niet. Aan de horizontale tak van het kruis is een slinger van judaspenningen en wol gehangen, als teken van vreugde over dat wat gevonden is bij de schapen en bij het geld.
Woorden bij de schikking
Aarde bevolkt door schapen bloemen die niemand vergeten
|
 |
5e lijdenszondag
Kernwoorden : struikelen, hoeksteen, oordeel
En weer verteld Jezus een gelijkenis aan de gemeente. Over een wijnbouwer die op reis gaat en de wijngaard verpacht. Over pachters, die de opbrengst voor zichzelf houden en de knechten mishandelen. Uiteindelijk doden ze de zoon, de erfgenaam. Wat zal de eigenaar doen? De wijnbouwers doden en de wijngaard aan iemand anders geven? 'Dat nooit', roepen de mensen die kennelijk meteen begrijpen waar het over gaat: God die zijn volk loslaat. Het is kennelijk niet simpel of vanzelfsprekend om je toe te vertrouwen aan Jezus als de Zoon. Het is een struikelsteen. De farizeeën en schriftgeleerden snappen het onmiddelijk en willen Jezus grijpen. Maar het is nog niet zover.... Dit verhaal zet de mensen niet in een mooi licht. We willen ons kennelijk niet laten storen door God. God heeft recht op ons. Alles wat we zijn, hebben en kunnen, hebben we aan Hem te danken. Geven we Hem waar Hij recht op heeft? Alleen zo word ons leven nieuw.
schikking
De hoeksteen, de rots die het fundament kan zijn, staat centraal in de schikking. Het kruis staat rechtop en de stenen, de hoekstenen, komen eromheen. Tussen de stenen staat een vaas met daarin een bloeiende tak als verwijzing naar een nieuw leven.
Woorden bij de schikking
Het stenen fundament is als vruchtbare grond voor takken die vrucht gaan dragen.
|
 |
6e Lijdenszondag
Kernwoorden: brood, wijn, deelgenoot
In deze Veertigdagentijd cyclus staat vandaag het Avondmaal centraal, wat wij op Witte Donderdag vieren. Vandaar deze schikking.
Het laatste avondmaal, de Pesachmaaltijd waarin Jezus een nieuwe betekenis geeft aan brood en wijn: mijn lichaam, mijn bloed, Ik geef mezelf aan jullie. Intussen is Judas al bezig om Hem te verraden en lezen we in vers 56 dat Petrus wordt aangesproken: jij hoort bij Hem! Maar Petrus zal ontkennen, tot drie keer toe. Jezus geeft zichzelf tot het uiterste. De leerlingen laten het afweten. Dat hoort ook bij de voorbereiding op het paasfeest: we kijken in de spiegel, we komen tekort. Maar God blijft trouw aan ons. We krijgen telkens weer een nieuwe kans. Als nieuw!
Schikking
Op deze palmzondag staat Pesach centraal, de maaltijd van de Heer die wij vieren met brood (aren) en wijn (druiven). Verse palmtakjes staan aan de voet van het kruis als verwijzing naar de toekomst die komen gaat.
Woorden bij de schikking
Broodaren en wijndruiven genadetekenen bij het kruis juichende palmtakken hosanna!
|